Serwis miłośników grzybobrania| Lista członków klubu | Strony członków klubu | Forom dyskusyjne klubu | Nasze wyprawy | Atlas grzybów | Przepisy |
| Index gatunków | Statut klubu | E-kartki | Email klubu | Nowe forum klubu | Aktualne występowanie grzybów w Polsce |

| Wielkoowocnikowe grzyby lecznicze - artykuł Marcina Wilgi |
Lecznicze właściwości grzybów :
Z rodziny gąskowatych (Tricholomataceae)
, (czernidłak kołpakowaty) , (ucho bzowe)

Lecznicze właściwości grzybów ( boczniak ostrygowaty)

| Opis gatunku |Galeria foto boczniaków | Grzybobrania  2001 2002|
| Zimowe grzyby | Przysmaki z boczniaków |

 

Boczniak ostrygowaty (Pleurotus ostreatus) jest grzybem pochodzącym z Chin ale obecnie jest rozszerzony po całym świecie. Rośnie również w Polsce. Boczniak należy do grzybów uprawianych. W warunkach naturalnych spotyka się go najczęściej na pniakach topolowych i wierzbowych. Można go spotkać także na akacjach ( robiniach akacjowatych) i bukach. Owocniki boczniaków pojawiają się stosunkowo późno - w listopadzie. Jeżeli zima jest łagodna można je zbierać także w styczniu i lutym. Boczniak czerpiąc pokarm z pnia rozkłada nawet niezwykle odporną ligninę i inne złożone węglowodany co daje jako produkty finalne dwutlenek węgla i wodę. Światowa produkcja tego grzyba wynosi około miliona ton rocznie (najwięcej w Chinach).

Boczniak jest źródłem wielu witamin i substancji mineralnych. Wartość odżywcza owocników jest porównywalna z warzywami. Jakość grzybów zależy od jakości substratu na którym rosną. Jest to niezwykle ważne – boczniak ma bowiem zdolność do wyciągania z substratu metali ciężkich i innych substancji szkodliwych i gromadzenia ich w sobie.

Ze 100 gramów świeżych grzybów otrzymuje się 10 gramów suszu, który zawiera: 2,5 g białek, ponad 5 g węglowodanów, 0,1 – 0,2 tłuszczów oraz

0,6-1,0 g substancji mineralnych a głównie potasu i fosforu. W 100 g świeżych owocników znajduje się 15% dziennej dawki witaminy C, 40% dziennej dawki witaminy B ( niacyna, ryboflawina, tiamina) oraz 0,5 mg witaminy B12. Grzyb zawiera także dość dużo kwasu olejowego ( 40%), kwasu linolenowego (55%) oraz składniki obniżające poziom cholesterolu w krwi. Boczniak ma stosunkowo niską zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych ( mniej niż 10%). W tradycyjnej medycynie chińskiej i japońskiej boczniaki są stosowane jako środek przedłużający życie. Wykorzystywano je do wzmacniania ścian naczyń, zmniejszenia ciśnienia w gałkach ocznych, do leczenia objawów przemęczenia mięśni, ścięgien i stawów. Naukowcy japońscy wykazali, że ekstrakt z boczniaka zawierajacy aktywna substancję – pleuran może powodować zmniejszanie guzów nowotworowych ( sarkoma S180, hepatom H22). Aktualnie badaniem właściwości antynowotworowych boczniaka zajmują się naukowcy słowaccy. Między innymi Słowakom udało się w latach 90-tych wyizolować z boczniaka beta-1,3D-glukan, który okazał się skuteczny we wzmacnianiu odporności organizmu oraz jako substancja pożyteczna w zwalczaniu schorzeń nowotworowych. U ludzi chorych na cukrzycę długotrwałe spożywanie boczniaków obniża poziom cukru w krwi i reguluje także poziom cholesterolu. W Czechach stosuje się wyciągi z boczniaków przy dietach mających na celu obniżenie poziomu cholesterolu. U pacjentów cierpiących na arteriosklerozę spożywanie boczniaków zmniejsza zmiany degeneratywne w naczyniach i przeciwdziała występowaniu łożysk arteriosklerotycznych co zmniejsza ryzyko uszkodzenia naczyń wieńcowych i mięśnia sercowego. W Czechach na skalę przemysłową produkuje się leki dietetyczne: Hliveta Eritaden i Pleurotus 600.

Dawkowanie

Najłatwiej można wykorzystać właściwość boczniaków obniżania poziomu cholesterolu w krwi. Dzienna dawka wynosi 3-9 gramów proszku z ususzonych grzybów. Proszek można podawać w kapsułkach lub rozpuścić go

w gorącej wodzie, w herbacie, wsypać do zupy itd. Jeżeli spożywa się grzyby świeże dzienną dawkę należy zwiększyć dziesięciokrotnie ( 30 do 90 g ).

Boczniaki mogą bez problemów spożywać diabetycy tym bardziej, że grzyby świeże czy też ekstrakty obniżają poziom cukru we krwi. W leczeniu arteriosklerozy dzienna dawka wynosi 6-12 gramów proszku lub 60 - 120 g świeżych grzybów. Dla ogólnego wzmocnienia systemu immunologicznego organizmu stosuje się przez okres 1 miesiąca 10 g grzyba w postaci suszonej lub 100 g świeżych owocników codziennie. Przy przeciążeniach mięśni, ścięgien i stawów bierze się większe dawki – 20g w postaci sproszkowanej lub 200g świeżych grzybów.